fredag 2 april 2010

Långfredag



Har ju varit ledig idag denna långfredag och har hunnit med att färga mammas hår, shoppingtur på IKEA, en sväng in på ICA och städat mitt skafferi, promenad i det vackra vårvädret, pysslat lite och faktiskt bakat.

Jag har bakat något för mig nytt, hallonrutor. Tack Pia för receptet.

Ni skall också få receptet.
Ingredienser:
75 gr smör
2 ägg
1 ½ dl socker
1 ½ dl mjöl
½ tsk bakpulver

Bred på:
1 – 1½ dl hallonsylt

Glasyr:
1 ¼ dl florsocker
vatten

Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten. Tillsätt smöret. Bred ut smeten på bakpapper eller i långpanna, ca 20 x 30 cm. grädda i 175 grader i cirka 15 minuter. Bred sylt och glasyr över den avsvalnande kakan. Skär i ca 5 cm breda bitar.
Jag gjorde i en långpanna som är 46 x 37 cm och gjorde smeten x3. Då blev den lite högre vilket jag ville. Lite mer hallonsylt och glasyr också. Ha gärna lite vaniljsocker i smeten.

Lycka till och låt det smaka!

4 kommentarer:

Köket sa...

Mmmm, låter väldigt gott. Ska jag självklart prova. M

Malin sa...

Det borde vara straffbart att skriva sådana här inlägg! Jag blir trött bara av att läsa och inser hur lite jag hinner om dagarna.

Kram!

Britt-Inger sa...

Låter smaskigt :):) Den ska vi avsluta påsken med i morgon.
God fortsättning på påsken.
Kram, Britt-Inger

Annelie sa...

Ser såååå himla goda ut, blir nog bak till helgen.