lördag 16 oktober 2010

Mini biskvier

Idag har jag bakat, det händer inte ofta,
nästa aldrig känns det som.
Igentligen tycker jag inte ens att det är roligt att baka.
Men om jag tittar i min blogg så har jag ju faktiskt några recept.
Trodde jag aldrig när jag började blogga.

Länge har jag funderat på att göra mini biskvier. Dom är så söta!
Hoppas goda också.....

Till cirka 30 mini biskvier behöver du:
Till botten:
2 äggvitor
400 g riven mandelmassa

Till citronsmörkrämen:
100 g rumsvarmt smör
1 ½ - 2 dl florsocker
1 äggula
2 msk lemon curd
ev. 1-2 msk hallon mixade till puré

Till toppen:
ca 250 g vit finhackad choklad

Gör så här:

Vispa äggvitorna till ett lätt skum.
Tillsätt mandelmassan och vispa till en smet.
Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som femkronor.
Grädda 8-10 minuter på 200 grader.Ta plåten ur ugnen.
Dra bort bakplåtspapperet med biskvierna och skölj plåten i kallt vatten.
Dra sedan över bakplåtspapperet på den blöta plåten igen, så går det lättare att ta loss biskvierna.
Lägg över dem på ett galler för att kallna.
Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen.
Bred krämen på undersidan av biskvierna så att krämen bildar en topp.
Ställ biskvierna i frysen.
Smält chokladen i en skål över vattenbad.
Ta ut biskvierna ur frysen efter cirka 20 minuter och doppa sidan med smörkräm i den smälta chokladen.
Låt stelna i kylen och förvara kallt.

Jag har inte smakat dom ännu.....
Nu vill jag göra mini biskvier men med chokladkräm inuti.
Någon som har ett bra recept?
Tar tacksamt emot :-)

Ha en skön lördagskväll!

3 kommentarer:

Annelie sa...

Dom var sååååå goda sååååå, mums!

Anonym sa...

Dom ser jätte goda ut.
Jag skall pröva och baka dom i vecka, har födelsedag att fira.
Tusen tack för tipset och för din fina blogg.
/Lisa i Sundsvall

Alexandra sa...

Jag har än så länge bara testat smörkrämen i 7 sorters kakor men hittat något väldigt gott att smaksätta med! Smakaromer... Så min favorit bland biskvier är päronbiskvie =)