söndag 14 augusti 2011

Nytt läsår... ny kalender

 
Så är då semestern över för denna sommar.
Imorgon kommer vardagen åter in i mitt liv.
Ett nytt läsår startar.
Känns ganska okey faktiskt.
Visst är det underbart att vara ledig
men det är också kul att jobba.

För att komma igång ordentligt har jag
scrappat min arbetskalender.


En helt vanlig svart kalender i A5 format.
Denna gång har jag gjort något jag aldrig
provat tidigare. Har sett flera på nätet
som använt metalltejp.
Jag ville också prova....
Så in i norden roligt!
Här kommer lite bilder:

Började med att skära ut fram och baksida av tjock kartong.
Jag stansade ut ett gäng olika dies i papper och grungeboard och
för första gången har jag använt punchinella
(som jag annars inte alls gillar).
Vissa figurer torr embossade jag också.
Klistrade snabbt fast alltihop.
Sedan satte jag på Biltemas metalltejp över alltihop.
"Gnuggade" fast tejpen längst med alla konturer och kanter
med en stompf.
Detta moment tog ett tag men himla roligt att
se hur "bilden" växer fram.
När jag sen kände mig nöjd så penslade jag på
svart akrylfärg som jag sen torkade bort
delar av med en trasa.
Efter två-tre lager färg så kände jag mig
ganska nöjd.
Men ville ha mer djup.
Så nu äntligen fick jag användning för mina
få Perfect pearl färger jag har.
Använde fingrana för att strycka ut färgen,
sen torka bort överflöd med en trasa.

Klädde insidan med ett mönsterpapper.

Jag valde att inte ha några dekorationer på insidan,
kalendern blir så knölig och det blir svårt att
skriva i kalendern.
Det roliga kvar, att montera ihop.
Så här blev slutresultatet:



Detta projekt var hur kul som helst att göra.
På någon blogg har man skrivit att
denna teknik är smått beroendeframkallande,
jag är villig att hålla med!!!
Ni måste prova.

Helt klart är i alla fall att det nu
blir lite roligare att använda kalendern.
Ta hand om er och jag önskar er
en bra vecka!

10 kommentarer:

Mim... sa...

Din kalender blev helt underbar!
Ha det gott.....

Susy sa...

Helt makalöst läcker!!!!
Du kan du!

Ha nu en toppen vecka!
(Jag kämpar fortfarande med tankarna att börja jobba igen, vill inte..........)

KRAM KRAM SUSY

Malin sa...

Ameh hur coolt som helst! Jag som var på Biltema idag i ett helt annat ärende och missade metalltejpen. Pris?

Ska bli skönt med lite vardag och snart hoppas jag att vi ses!

kram!

ewa-christine sa...

Åh så fin kalender, verkligen ett konstverk.

Pysselpalatset sa...

Men så läckert... kan du inte komma till knivsta och ha kurs... i min butik... Du kan tjäna grova kosingar... kram J

Jenny sa...

Åh, så läckert! Måste också prova detta någon gång.
Kram Jenny

annannadesign sa...

Jag är stum!!!!

Kram:)

Annelie sa...

Superläckert!!
Javisst är det skoj att jobba med denna teknik, jag har flera små kommande projekt på G, jag med :)
Trevlig helg!
/Annelie

Agneta Lundbäck Sjölin sa...

men gud så läckert och vilket jobb...

Anonym sa...

amen för i helsicke va cool, nu fattar jag vad ni snackade om på middagen!
/Clara